Black Friday to okres większych zakupów i wzmożonego ruchu w logistyce

PHIG.pl » Eksperci radzą » Black Friday to okres większych zakupów i wzmożonego ruchu w logistyce
  • Publikacja 09 grudnia 2024
  • Modyfikacja 2024-12-09 11:08:20

Black Friday, Black Week oraz Cyber Monday cieszą się w Polsce dużą popularnością, a w tym roku zainteresowanie było większe niż w poprzednim. Z analizy operatora płatniczego Tpay wynika, że podczas Black Friday 2024 r. sprzedawcy online zanotowali obroty większe o 136% w porównaniu z resztą miesiąca. Rok temu wzrost był niższy – 116% .


Logistyka to papierek lakmusowy gospodarki – jej trendów i zachowań konsumenckich. Dlatego pozytywne nastawienie Polaków do zakupów w okresie listopadowych wyprzedaży i ich większą skalę niż w zeszłym roku obserwujemy też w naszych operacjach. Jako kompleksowy operator logistyczny dostarczamy m.in. towary wyprzedażowe, takie jak sprzęt RTV i AGD, meble, materiały wykończeniowe, panele podłogowe czy armatura łazienkowa, w kanale B2B do sklepów detalicznych, ale także w kanale B2C do finalnych odbiorców.

 

W dostawach drobnicowych realizowanych w pierwszych dniach po tegorocznym festiwalu wyprzedaży odnotowaliśmy 8% wzrost w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku. Natomiast przyglądając się samym dostawom w kanale B2C, ten wzrost jest większy – ponad 15%. Co więcej, wzmożony ruch – i większy niż w 2023 r. – było już widać w całym listopadzie, czyli na etapie zatowarowania sklepów i przygotowań sprzedawców.

 

Warto także podkreślić, że ruch w logistyce związany z Black Friday obserwujemy nie tylko w obszarze transportu drogowego. W ostatnich tygodniach widać było wzmożony, większy niż w zeszłym roku, ruch w cargo lotniczym, napędzany głównie e-commercem.

 

Dlaczego podczas listopadowych wyprzedaży w tym roku kupowaliśmy więcej? Powodów tego jest wiele – m.in. delikatne ożywienie gospodarcze czy wzrost wynagrodzeń.

 

Black Friday to także większe zainteresowanie usługami wniesienia czy montażu

Zwiększona aktywność zakupowa w czasie wyprzedaży stawia wysokie wymagania wobec operatorów logistycznych. Klienci z branży TSL oczekują dziś kompleksowego łańcucha dostaw, który zaspokoi wszystkie potrzeby konsumenta nabywającego produkty. Ważna jest nie tylko bezpieczna, szybka i terminowa dostawa, ale również możliwość oferowania usług dodatkowych, takich jak wniesienie, montaż RTV/AGD czy mebli, które są często kupowane w okresie Black Friday i Black Week, a także odbiór w jednej dostawie już nieużywanych produktów.

 

W Rohlig SUUS Logistics stawiamy na takie rozwiązania. W ramach naszej dedykowanej do takiego serwisu spółki SUUS EXPERT oferujemy naszym klientom dostawy towarów gabarytowych realizowane przez podwójne zespoły. Są one nie tylko odpowiedzialne za transport i wniesienie, ale także posiadają uprawnienia do profesjonalnej instalacji produktów, takich jak kuchenki gazowe czy płyty elektryczne. Nasze dane potwierdzają rosnące zainteresowanie tego typu usługami wśród odbiorców. W listopadzie tego roku realizowaliśmy o ponad 10% więcej usług wniesienia i zniesienia towarów niż w listopadzie 2023 r. Co więcej, widać, że również w okresie wspomnianych wyprzedaży taki serwis jest chętnie wybierany do zakupionych produktów. W tym roku liczba zleceń na usługi wniesienia i zniesienia w pierwszych dniach po Black Friday była większa o ponad 40% niż tydzień lub dwa tygodnie wcześniej.

 

Ekspert: Adam Galek, członek zarządu Rohlig SUUS Logistics