Media

PHIG.pl » Media » Dalszy zwyżkowy trend w eksporcie z Polski do Hiszpanii

Dalszy zwyżkowy trend w eksporcie z Polski do Hiszpanii

  • Data wydarzenia 16 sierpnia 2016
  • ·
  • Publikacja 16 sierpnia 2016
  • ·

W pierwszych pięciu miesiącach 2016 roku, wymiana handlowa pomiędzy Polską a Hiszpanią osiągnęła 3,7 mld euro, o 5,7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Dobre wyniki zanotowano również dla całości hiszpańskiego eksport w okresie styczeń-maj 2016.

Polski eksport do Hiszpanii wzrósł o 4,2 proc. do 2 mld euro, natomiast import z Hiszpanii zwiększył się  o 7,7 proc. osiągając 1,6 mld euro. Saldo wymiany handlowej pozostaje pozytywne dla Polski i po pięciu miesiącach wynosi 431 mln euro.

 

W polskim eksporcie do Hiszpanii w dalszym ciągu dominują przede wszystkim urządzenia mechaniczne i elektryczne oraz części i podzespoły do samochodów, samolotów i łodzi. Polska eksportuje także produkty chemiczne, tworzywa sztuczne, wyroby z metalu oraz gotowe produkty spożywcze, napoje, alkohol i tytoń.

 

Dobre wyniki dla całości hiszpańskiego eksport w okresie styczeń-maj 2016

 

Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza (PHIG) informuje, że w ciągu  pierwszych pięciu miesięcy 2016 roku (styczeń – maj) hiszpański eksport wzrósł o 2.4 proc (r./r.) osiągając 105,36 mld euro, co stanowi historyczny rekord skumulowanej wartości eksportu dla tego okresu.

 

W pierwszych pięciu  miesiącach 2016 roku (styczeń – maj) odnotowano w stosunku rocznym wzrost eksportu w najważniejszych sektorach:

 

•             środków produkcji (inwestycyjnych dóbr kapitałowych), stanowiących 19.9 proc ogółu eksportu, wzrost o 4.8 proc;

•             motoryzacyjnym, stanowiącym 18.8 proc ogółu eksportu, odnotowano silny wzrost w stosunku rocznym o 12.8 proc;

•             żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, stanowiącym 17.3 proc ogółu eksportu, wzrost o 6. 4 proc

•             chemicznym, stanowiącym 14.5 proc ogółu eksportu, zwiększenie o 0.9 proc.

 

„2.4 procentowy wzrost w maju skumulowanej wartości hiszpańskiego eksportu, ukazuje gospodarkę Płw. Iberyjskiego w korzystnym świetle, zwłaszcza, jeśli porównamy  z 0.6 procentowym spadkiem eksportu dla Unii Europejskiej jako całości”, komentuje Z. Gołębiewska, PHIG.

 

Jednocześnie dane dla hiszpańskiego eksportu korzystnie wypadają w porównaniu z dynamiką głównych rynków europejskich: Niemcy osiągnęły 1.5 procentowy wzrost wartość eksportu r/r., Włochy 0.1 procentowy, podczas gdy Francja zanotowała spadek o 0.1 proc.

 

Głównym odbiorcą hiszpańskich towarów pozostają kraje Unii Europejskiej (66.9 proc całego eksportu), przy czym  wartość sprzedanych dóbr wzrosła o  5.5 proc r/r.

Eksport do krajów strefy euro stanowi obecnie 52.1 proc całości i wzrósł o 5.3 proc,  zaś do pozostałych krajów Unii zwiększyła się o 6.3 proc.

Najwięcej wzrósł eksport do Niemiec, bo o 2.4 proc (samochody i motocykle, owoce, warzywa), Wielkiej Brytanii o 0.7 proc (samoloty, samochody i motocykle), Belgii o 0.6 proc (samochody, motocykle, olej i produkty  pochodne) oraz Włoch 0.5 proc.