Media

PHIG.pl » Media » Hiszpania: turystyka i handel obniżają stopę bezrobocia w sezonie letnim

Hiszpania: turystyka i handel obniżają stopę bezrobocia w sezonie letnim

  • Data wydarzenia 13 lipca 2016
  • ·
  • Publikacja 13 lipca 2016
  • ·

Początek sezonu wakacyjnego, wzrost sektora turystycznego oraz kampania wyprzedaży w sklepach to główne czynniki wzrostu gospodarczego w ostatnim miesiącu, co przełożyło się także na zwiększone zatrudnienie. Według oficjalnych danych, w czerwcu br. ubyło 124.349 bezrobotnych, zatrudnienie znalazło natomiast 98.430 osób. Tylko w maju Hiszpanię odwiedziło  6.914  mln turystów, o 7.8 proc więcej niż w maju 2015 roku.

Łączna liczba osób zarejestrowanych jako bezrobotne spadła do 3.767.054, o 8.6 proc w ujęciu rocznym. 
W okresie styczeń – maj br. zagraniczni turyści zostawili w Hiszpanii 24,8 mld euro, o 6.8 proc więcej w porównaniu do tego samego okresu 2015 r.

Średni wydatek dzienny przypadający na jednego turystę to 141 euro (+4,2%). Najwięcej wydają turyści z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji.

 

Hiszpańska branża turystyczna z  11 proc udziałem w krajowym produkcie brutto  w jest jednym z najważniejszych czynników wzmacniających hiszpańską gospodarkę. W 2015 roku Hiszpanię odwiedziła ponad 68 milionów turystów ustanawiając tym samym nowy rekord dla tego kraju i zapewniając mu trzecie miejsce w światowym rankingu po Francji i Stanach Zjednoczonych. 

 

12 procentowy wzrost transportu lotniczego

Hiszpańskie lotniska należące do sieci Aena zarejestrowały 81,6 mln pasażerów w trakcie pierwszych pięciu miesięcy 2016 r. Jest to o 11,9% więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego.

Czynnikami sprzyjającymi rosnącej liczbie pasażerów są niskie ceny paliwa oraz niestabilna sytuacja w innych zakątkach turystycznych basenu Morza Śródziemnego. Najwięcej pasażerów rejestruje lotnisko Barajas w Madrycie, drugie miejsce zajmuje port lotniczy Prat w Barcelonie.

 

Turystyczny boom w Hiszpanii powodem rekordowej sprzedaży samochodów

 
Producenci samochodów są bardzo zadowoleni z poziomu sprzedaży w maju, który wynosi średnio aż 5 tys. sprzedawanych pojazdów dziennie. Sprzedano dokładnie 113 671 pojazdów, z czego 34 098 aut zakupiły firmy zajmujące się wynajmem samochodów dla turystów. To aż 37 proc pojazdów więcej niż w tym samym miesiącu 2015 roku.

Prezes Ganvam, Luis Sánchez Torres, twierdzi, że „bardzo pozytywny wpływ na rynek samochodowy ma niezwykle silny w Hiszpanii sektor turystyczny. Coraz większa liczba pojazdów kupowanych przez wypożyczalnie samochodów sprawia, że przemysł motoryzacyjny przeżywa swój „złoty wiek”. Jeśli utrzymamy obecne tempo sprzedaży, w tym roku uda nam się przekroczyć barierę 1,1 miliona egzemplarzy, zatem możemy już śmiało powiedzieć, że w roku 2017 nasz sektor powróci do sytuacji sprzed czasów kryzysu, kiedy to rocznie sprzedawaliśmy średnio 1,2 miliona pojazdów”.

Od początku bieżącego roku sprzedaż samochodów wzrosła o 12.5 proc (prawie 0,5 mln pojazdów) według danych organizacji branżowych Anfac, Faconauto, Ganvam i Aniacam. 


Opracowano na podstawie Portalu Promocji Eksportu oraz Hiszpańskiego Instytutu Statystycznego

https://spain.trade.gov.pl/pl/gospodarka/203063,turystyka-i-handel-obnizaja-stope-bezrobocia-w-sezonie-letnim-.html